Ako motivovať zamestnancov?

Pustili by ste sa do takého to projektu, keď je celá firma demotivovaná?

Pred pár rokmi ma oslovila firma, ktorá mala obrovský potenciál na trhu. Požiadali ma, aby som dal do poriadku predaj vo firme. Firma sa zaoberala predajom O2 produktov, výkupom a predajom mobilných telefónov, ako aj príslušenstvom. Bola to sieť 14 maloobchodov, v nákupných strediskách na západe Slovenska. Firma bola zadlžená, dodávatelia nechceli dodávať, neuhradené faktúry, ľudia boli úplne de motivovaní, nedostávali na čas výplatu. Investor sa rozhodol, že všetkých manažérov prepustí a nebol nikto, aby ten bordel, ktorý tam zostal po nich dal do poriadku. Musím sa priznať, že aj  pre mňa to bola veľká výzva a sám som sa musel motivovať, aby som celý projekt zobral.

Ako by ste postupovali?

Čo by ste urobili ako prvé? Pustili by ste sa do takého to projektu? Našli by ste nových ľudí? Ako? Našli by ste nových dodávateľov?  Ako prvé by ste vyplatili dlhy, alebo nedoplatené mzdy zamestnancom? Mohol by som sa pýtať ešte 1 000 000 otázok, ale nebudem. Pozrime sa na to čo sme urobili my. Prečo my? Lebo som nebol sám. Vo vedení sme boli traja. Jedna kolegyňa dala do poriadku všetky zmluvy, komunikovala s úradmi. Druhý kolega si sadol s dodávateľmi, zjednával cenu, nakupoval a kontroloval informačný systém, a ja som naučil ľudí predávať, našiel som spôsob, ako ich motivovať a zaviedol som kontrolný proces. Pre každého bolo jasné čo treba robiť, aké očakávanie mám, a hlavne pre nich boli jasné, že u mňa sú iba dva typy obchodníkov. Ten ktorý zarába, má výsledky a ten druhý typ už nie je vo firme. Nemôžete motivovať zamestnancov tak, že im komunikujete to, že keď nebudú predávať, tak končia.Tak sme si motiváciu  nepredstavovali. Preto som sa postavil do prvej línií, nepredával sám produkty a ukázal som to, čo je možné, čo od nich očakávam.

Prečo motivovať zamestnancov?

Odpoveď na túto otázku pokladám za dôležitejšie, ako ten mechanický proces, čo urobiť a ako motivovať. Akým spôsobom motivovať zamestnancov je tiež dôležité, ale ak nie jasné to, prečo to robiť, to ako bude ťažké. Nikto nechce mať zamestnancov, ktorí chodia len do práce pre výplatu.

motivácia ľudí

Aké je vaše číslo?

Trochu provokatívna otázka, ale niekde musíme začať. Aké číslo? Koľko vás stojí:

  • Všetci zamestnanci s odvodmi

  • Všetky autá a pohonné hmoty

  • Všetky nájmy ( šéfoval som 14 maloobchodov v nákupných strediskách)

  • Všetky výdaje.

  • Aký obrat musíte mať, aby ste daný mesiac boli na nule?

Máte to číslo?

Keď to číslo poznáte, kedy chcete, aby peniaze boli na vašom účte? Nie som si istý, alebo neviem, je zlá odpoveď. My sme sa rozhodli, že do 15 v danom mesiaci, musíme byť na nule a všetky činnosti smerovali k tomu, aby sme daný cieľ splnili. Mali by ste rozhodnúť či podnikáte, alebo robíte charitu. Teraz, keď sme za definovali prečo motivovať, poďme sa pozrieť, ako motivovať.

motivácia zamestnancov

Čo je motivácia?

Motivácia je súbor pohnútok, ktoré vyvolávajú aktivitu organizmu a určujú jej zameranie.( zdroj: www.wikipedia.org). Poďme sa na to pozrieť, trochu bližšie. Vyvoláva aktivitu.

To, že chcete svoju činnosť smerovať nejakým smerom je dobré. Otázkou je, či dokážete túto úvahu preniesť  aj na vašich zamestnancov? Ako urobiť to, aby to chceli vaši zamestnanci, nie len vy? (O motivácii som už písal aj iných blogoch a tak som sa rozhodol, že to bude samostatná sekcia na mojom webe.)

Obchodné predajné zručnosti​

Chcete dosahovať lepšie výsledky s menším úsilím?

Peniaze sú najnižšia forma motivácie, ale veľmi účinná.

Vymyslel som motivačné hry pre zamestnancov

Dlho som rozmýšľal, aké motivačné hry pre nich vymyslím. 13 a 14 plat nie je motivácia. Keď chcete, aby váš zamestnanec v auguste predával, ako fredka, aby v decembri dostal niečo, tak ste nepochopili slovo motivácia.  Chcel som, aby každý jeden deň a každú hodinu, zamestnanec sa išiel roztrhať, čo ešte môže urobiť, aby predal viac.

Prvá hra ktorú som pre nich vymyslel, bola: museli  predať denne min. 5xO2 zmlúv s paušálmi.( O2 bol asi rok na trhu). Ak zamestnanec predal 5paušalov, dostal + 20 eur, ale nie na účet, ale dostal to do 24 hodín na drevo( neskôr to bolo započítané do výplaty, ako záloha).

Ďalšia hra bola, ak niekto predá 3x mobilné telefóny, má ďalších 20 eur. Keď videli, že to funguje na dennej báze a mali dennú hotovosť, tak začali tak predávať, ako nikdy predtým. Ale tu hra nekončila. Museli mi zavolať, že danú hru už zvládli a telefóny v kuse zvonili.

Chcete dosahovať lepšie výsledky s menším úsilím?

Rozvíjame potenciál ľudí a firiem

Obchodné predajné zručnosti

Ciele, výsledky, úspech, sebavedomie, rast, spokojnosť.
Prihláste sa na školenie

A tu som vymyslel ďalšiu hru.

Napríklad o 18,00 mi zvonil zamestnanec, že, má predané telefóny a aj O2 paušále, a už má zarobených + 40eur, tak som povedal, že ak predá ďalšie 3 mobilné telefóny do 21,00 (museli sme byť otvorený, ako nákupné stredisko)tak mu zdvojnásobím odmenu. Tak, že keď chcel zarobiť +80eur musel ďalej predávať.  Odpoveď vždy bola:“ šéf, ale tu nikto nie je, „úplne zdochol pes“. Čo myslíte, ako to dopadlo? Večer prišla sms, predal som ďalšie 3telefóny. „dostanem +80eur?“ („Áno!“)

Každý deň som zverejňoval, kto bol najlepší zamestnanec

Ďalšie hry boli na týždennej báze a boli hry na mesačnej báze. Napríklad: kto predá najviac doplnkov na telefón, a mohol by som pokračovať. Chceli by ste robiť v takej firme, kde sa „makalo a žilo“?  Tretí mesiac sme boli na nule. Toto sú výsledky a všetko ostatné by bolo len vysvetľovanie.

Meriate výkony zamestnancov?

Pozornosť dávate zamestnancov ktorí majú výsledky, alebo riešite zamestnancov ktorí sú „problémoví“. Motivujete svojich zamestnancov 13 platom, alebo majú motivačné hry?

Ak vám vyhovuje predaj vo vašej firme, tak niečo robíte dobre a dlžím vám palce.

Ak vám nevyhovuje súčasný stav a chcete stým niečo urobiť, kontaktujte nás.

 

Close Menu