Ako prekonať strach z telefonovania

Ak vás zaujíma, ako prekonať strach (fóbiu) z telefonovania, tak ten to článok bude pre vás. Asi pred dvoma týždňami som mal jednu konzultáciu s obchodníkom, ktorý predával jeden z najlepších softwarov, aký som kedy videl.

Pri konzultácii sme sa predstavili a začali sme nezáväzne rozprávať, kto čo robí, aké máme pracovné skúsenosti. Keď som povedal, že publikujem články o predaji, telefonovaní, vyjednávacích taktikách, komunikačných zručnostiach, usmial sa a povedal, škoda, že som to nevedel skôr, lebo veľa „nových predajcov,“  by zaujímalo, ako prekonať strach z telefonovania novým klientom.

Psychológia strachu

Nech vás trápi dnes, akýkoľvek problém, vzťahový, finančný, zdravotný s realitou to nemá nič spoločného. Niečo sa stalo v minulosti a dnes je to len výsledok vašich rozhodnutí. Napísal som niekoľko článkov na tú to tému, ale nevadí keď si to zopakujeme.

Pamätáte si, keď ste, ako dieťa išli na očkovanie, alebo k zubárovi. Ak ste išli prvýkrát, nebáli ste sa. Ale po „bolesti“ ktorá sa vám zapísala do „mysli“, ste mali „negatívnu skúsenosť“. Keď ste išli druhý krát, tak ste presne vedeli, že keď tam pôjdete, „dostane sa vám ďalšia dávka bolesti “. Pomaly, ale iste sa si vybudovali „strach“. Neskôr stačilo povedať slovo „ zubár, alebo očkovanie“ a dieťa sa rozplakalo a začalo sa báť.

Čiže z čoho pochádza strach?: „z negatívnych skúsenosti a bolesti z minulosti“. Ak namietate, že keď musím telefonovať a predávať cez telefón, ako to súvisí z traumy u zubára?

ako vzniáa strach

Emocionálna-mentálna bolesť

Stalo sa vám v minulosti, alebo ste videli niekde, že niekoho „ranili slovami“? Keď ste boli dieťaťom a obvinili vás z niečoho, čo nebola celkom pravda. Ako ste reagovali? Buď ste sa začali brániť a hádať sa, alebo ste sa hneď rozplakali. Nikto sa vás nedotkol, necítili ste fyzickú bolesť, ale predsa to bolelo. Podobný príklad je, keď sa „zle“ zamilovali, alebo ste „stratili“ milovanú osobu.

 Ďalšou alternatívou je mentálnej bolesti je, keď vás niekto urážal, smial na vás, kvôli vzdelaniu, farby pleti, kvôli rodine…

Posledná alternatíva je, keď vás niekto „urobil menej cenným“ a mali ste pocit „ zlyhania“. Školy, rodina, priatelia, sú v tom naozaj dobrí.  Nechcem to teraz rozoberať, každý  nás má skúsenosť. 

Prečo majú strach obchodníci?

Keď ste niekedy v minulosti zlyhali, tak je jasné, že prečo nechcete volať, kontaktovať nových klientov. Z klientmi to nemá nič spoločného.

Viete čo je zaujímavé? Ešte ste nevolali, ale pre istotu sa už bojíte dopredu. Je to ako v hororom filme. Viete že vo filme niekoho „ zmordujú“, ešte sa nestalo, ale už ste v napätí. Niečo podobné funguje aj v živote.

Ďalšia fóbia je strach z „nepoznaného“.  Nemáte dostatok informácie na to, aby ste mohli vyhodnotiť situáciu. Nemáte spísaný skript telefonátu, nemáte to dostatočne nacvičené, nikto vám to neukázal, ako to treba robiť, len firmy majú od vás „očakávania“. To že máte „strach“ je „normálne“. Dobré firmy majú vlastnú akadémiu, kde trénujú zamestnancov, alebo využijú služby externých firiem , ako sme my.

Posledná alternatíva je, keď predávate neeticky produkt. Nikto to nechce, nikto neprejavil záujem, ale predsa firmy telefonujú a otravujú. Ak „obchodník“ predajca nie je z stotožnení s produktom ktorý predáva, ( nikto  to nechce, je veľmi drahý, konkurencia predáva lepšie produkty…) tak výsledok telefonovania bude katastrofa. V hlave si musíte vyjasniť, že to, čo predávate má svoju hodnotu. Keď si nevyčistíte myšlienky, viete ako to dopadnete. Nikto nemá peniaze, trh teraz stagnuje, možno ďalší polrok a podobné nezmysli.

 Odpoveď prečo majú obchodníci strach už vieme. Poďme sa pozrieť na to, ako to zvládnuť.

Dobré rady na prekonávania strachu z telefonovania

 Na túto téma som už napísal niekoľko článkov. Dozviete sa, aká mať byť štruktúra, ako reagovať, ako si pripraviť skript telefonátu, ako ukončiť telefonát. V týchto článkoch nájdete kompletný návod, čo a ako treba urobiť, aby ste sa dostali a „termín“, alebo predali cez telefón.

4 Chyby pri telefonovaní, 9 tipov telefonovať, Ako znížiť riziko odmietnutí pri telefonovaní.

Okrem telefonovania potrebujete vedieť, ako komunikovať so zákazníkom, ako reagovať keď niekto chce všetky informácie „teraz“, alebo sa „zakecá“ a nie a nie ukončiť telefonát. Na to, aby ste boli pripravený do poručujem si prečítať článok, Psychológia predaja v praxi a Psychológia predaja  v príkladoch.

18 rokov praxe v 5 článkoch pre vaši „prežitie“ na trhu. Neviem ktorý článok vám zodpovie vaše otázky, možno budete potrebovať 10% z toho čo som publikoval, len ja neviem ktorých 10 % to je.

Ešte jedna dobrá rada. Vždy riešte iba jeden problém. Keď ste to už zvládli, tak prejdete na ďalší problém. Keď všetko budete riešiť naraz, tak najprv budete mať nervy, potom od toho „celého utečiete a budete mať ďalšie zlyhanie.“

Slovo na záver

Dúfam, že som vám zodpovedal ako, vzniká strach, čo je mentálna bolesť. Hore uvedených v článkoch nájdete kompletné návody, čo a ako treba urobiť, aby ste sa presadili.

Ak sa chcete zlepšiť v predajných zručnostiach, alebo máte otázky tak neváhajte a kontaktujte nás.

+421 91  259 510

drafi@skoleniepredjacov.sk

Úplne na záver mi dovoľte citát z básne.

„Ja nie len teba, ale celý môj národ budem vzdelávať,

Aby sa zrodilo niečo dobré a krásne s tebou.“

Mohlo by vás zaujímať

Newsletter

Pridaj komentár